Tuesday, August 24, 2010

Ragam orang : Solat jemaah di masjid. (Ramadan)


Gambar Hiasan (madrasahmuizzah.blogspot)

Gambar Hiasan (Feryco.com)

1. Sedang jemaah-jemaah lain sibuk memenuhi saf, masih ramai yang hanya tercegat sambil menunggu dan melihat orang lain memenuhi saf, mereka memilih untuk solat di bahagian yang sejuk ditiup angin kipas, lebih selesa kata mereka. Kewajipan kita memenuhkan saf, daripada depan hingga ke belakang, dari tengah ke kiri dan kanan, bukan memilih saf, menunggu dan melihat!

Sabda Nabi s.a.w, ertinya : "Luruskanlah saf kamu (ketika solat) sesungguhnya aku nampak kamu dari belakangku"(al-Bukhari)

2. Segelintir jemaah gemar bersembahyang sunat di hadapan pintu masuk masjid. Jadi, bagaimana jemaah lain yang ingin masuk ke dalam masjid? Tambahan, jemaah yang sedang bersolat itu tidak meletakkan sutrah sebagai penghadang. Maka, jemaah di luar dengan 'selambernya' terpaksa melintas di hadapan orang yang sedang bersolat sunat itu. Carilah bahagian yang lebih sesuai untuk bersolat sunat contohnya di saf hadapan, kan banyak lagi kosong tu. Sedarlah bahawa lalu di hadapan orang yang solat itu adalah suatu dosa yang amat besar, manakala membiarkan orang lalu tanpa bertindak juga adalah suatu kesalahan.

Sabda Nabi s.a.w, maksudnya : "Sekiranya seseorang yang lalu di hadapan orang yang solat itu tahu sebesar manakah dosanya, nescaya ia berhenti menunggu selama lebih 40 (tahun, hari dan bulan) adalah lebih baik dari ia lalu di hadapan orang yang solat itu" (perawi berkata : aku tidak pasti nabi menyebut 40 hari, bulan atau tahun)
(Riwayat Al-Bukhari)

Sabda Nabi s.a.w lagi, ertinya : "Apabila seorang kamu menunaikan solat dengan telah ada petanda atau penghadang di hadapan kamu dari orang ramai (sebagai isyarat tempat ia solat- ia dinamakan 'sutrah'), tiba-tiba ada orang yang ingin melintas di hadapanmu, hendaklah kamu menahannya dari lalu, sekiranya dia enggan hendaklah kamu lawaninya dengan kuat kerana dia adalah Syaitan"
(Riwayat Al-Bukhari, Muslim, lafaz di atas riwayat Abu Daud)

3. Ramai kaum Hawa yang datang ke masjid, bak yang tua mahupun yang muda. Apa yang dikesali adalah ada segelintir yang mendedahkan aurat, seperti semasa menaiki dan menuruni tangga masjid. Ada juga yang datang dengan separuh telekung dan berseluar ketat di bawah, ada juga yang hanya memakai tudung, t-shirt berlengan pendek serta berseluar sambil membawa telekung.

4. Jika tidak sihat tidak perlu datang berjemaah di masjid, lagi-lagi apabila sakit yang berjangkit seperti batuk, selsema, sakit mata. Sakit-sakit seperti ini boleh berjangkit kepada jemaah lain. Solat sahaja di rumah, bila sudah sihat datangla semula ke masjid.

5. Bersambung....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails