Thursday, January 27, 2011

Usaha, Takdir dan Kejayaan..


Takdir tu hak Allah sejak kita azali lagi. 

Jadi serahkanlah segala takdir, berserah dan bertawakallah kepada Allah sebulat-bulatnya DISAMPING berusaha dalam hidup kerana berusaha itu adalah SUNNATULLAH serta menjadi SEBAB shj, dan berusaha itu juga adalah suatu IBADAH yang sekiranya niat kerana Allah Taala maka insyaAllah akan dinilai olehNya dan jika tidak maka segalanya adalah bagaikan debu berterbangan, yang mana kita tidak mampu mendapatkan sedikit manfaat pun dari penat lelah kita selama itu..

Kejayaan, Akhirat didahulukan namun jangan lupa bahagian kita di dunia ini. "Akhirat akhirat juga tapi dunia jangan lupa" bukannya "Dunia dunia jugak akhirat jangan lupa" spt selalu kita dengar..

Untuk berjaya kita harus berusaha, jika ada peluang kita usahakan peluang itu untuk berjaya. Tapi harus diingat, usaha itu adalah SEBAB sahaja untuk kita berjaya, hakikatnya kejayaan itu milik Allah. Terpulanglah padaNya kepada siapa Dia ingin berikan kejayaan atau kegagalan. 

Ibarat kita menyuapkan nasi ke mulut, mengunyah dan menelan, itu semua adalah beberapa sebab dan usaha untuk kita merasa kenyang padahal kenyang itu adalah hak Allah. Sekiranya Dia tidak menginginkan kita kenyang maka tidaklah kita kenyang hatta berpinggan-pinggan nasi kita makan, dan sekiranya Dia menginginkan kita kenyang maka hanya dengan sebiji buah kurma sahaja sudah mampu membuatkan seorang hambaNya kenyang. 

Jika kita terlalu yakin bahawa semua kejayaan itu datang dari hasil usaha kita dan bukannya datang dari Allah Taala maka kita bukanlah seorang 'hamba yang bersyukur'. Segala yang baik dan buruk itu datang dari Allah SWT, itu telah ditetapkan tapi kita sebagai hambaNya perlulah mengakui segala yang buruk itu adalah kesalahan kita supaya kita selalu beringat, bersyukur serta selalu memohon ampun kepada Allah. Sebab ini jugalah Rasulullah SAW selalu menangis memohon ampun kepada Allah Taala padahal baginda sudah dijamin Allah kedudukan yang tertinggi di sisiNya, begitu juga sahabat-sahabat.

"Tadbirlah hidup kita sebaik-baiknya, namun beringatlah bahawa takdir Allah sentiasa mengatasi tadbir insan."

Kejayaan, akhirat didahulukan namun jangan lupa bahagian kita di dunia ini. "Akhirat akhirat juga tapi dunia jangan lupa" bukannya "dunia dunia jugak akhirat jangan lupa" spt selalu kita dengar.. 

Tunaikan dahulu hak kita dengan Allah, hak kita dengan orang lain dan kemudian hak kita dengan diri sendiri..

 Manusia bersifat 'LAHAULA WALA QUWATA ILLA BILLAH HIL ALIYIL A’ZIM'

Sama-samalah kita..

Wallahualam..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails