Tuesday, May 3, 2011

Unsung hero, toxic people dan sapi..

"Allah Maha Mengetahui, InsyaAllah, Allah akan memberi ganjaran atas kebaikan saudara walaupun manusia lain melupakannya."

"Biarlah sapi dapat nama, insyaAllah jika kita ikhlas kita dapat pahala dan keredhaan Allah."

"Jika kita sibuk melakukan kebaikan, kita tidak akan sempat melihat keaiban orang lain. Jika kita masih sempat, itu petanda kebaikan yang kita buat masih sedikit. Dan kita masih belum benar-benar baik."

"Dalam setiap perjuangan, ada golongan yang dinamakan 'unsung hero' dan juga golongan yang digelar 'toxic people'.

'Unsung hero'
adalah wira yang berjasa namun tidak disebut-sebut, tidak dikenali, sering dilupakan apatah lagi dipuja dan disanjung, hakikatnya merekalah yang paling banyak berjasa.

Manakala 'toxic people' pula, adalah orang yang berpura-pura dan menikam dalam diam. Mereka mengampu yang di atas, menyiku yang di tengah dan menekan yang di bawah. Mereka akan terjerat dengan jerat mereka sendiri."

"Siapa yang mampu menilai segala usaha kita?"

"Dalam Al-Quran, Allah telah menegaskan dengan firmanNya: (Beramallah. Nanti Allah, Rasul dan orang Mukmin akan menilai amalan kamu itu.) "


Firman Allah SWT dalam surat At-Taubah ayat 105:
“Dan katakanlah: “Beramallah kamu sekalian, maka Allah dan Rasul-Nya serta orang-orang mukmin akan melihat pekerjaan kalian itu, dan kalian akan dikembalikan kepada Allah, Yang Mengetahui akan yang ghaib dan yang nyata. Lalu diberitakan-Nya kepada kamu sekalian apa yang telah kamu kerjakan.”

"Mereka mendaki ke puncak hanya untuk meninggikan tempat jatuh."

"Di akhirat nanti, si 'toxic people' akan mendapat balasan setimpal dan si 'unsung hero' akan mendapat ganjarannya masing-masing."

"Apa milik kita? Tiada apa milik kita. Semua yang ada, Allah jua yang punya!"

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails