Sunday, September 18, 2011

Pesanan

"Hati umpama kita membawa semangkuk air di tangan, tidak akan berhenti kocakan dan tenang air di dalamnya melainkan kita memberhentikan sekalian lintasan pancaindera pada satu kedudukan. Maka hentikan sekalian pergerakan lintasan hatimu di hadapan Allah swt nescaya tenanglah ia (wukuf qalbi)."


"Kekuatan warid daripada gelombang tingkatan iman itu umpama menjaga pasangan kekasih atau suami/isteri anda, makin baik kelakuan diri anda maka makin kuat kekasih anda rapat dan tidak melepaskan anda daripada dirinya, tetapi jika kelakuan diri sendiri masih jauh daripada kecantikan nur nubuwwah dan syariat Nabi saw maka makin jauhlah warid iman yang bernisbahkan cahaya keTuhanan anda akan menjarakkan diri dengan diri anda."


"Keilmuan dalam tasawuf dan thariqah ada dua bejana, satu bejana lembut dan hikmah dan satu lagi bejana keras dan bersifat syadid serta al qahhar. Kedua-duanya perlu dan berkait antara satu sama lain demi mentarbiahkan hati manusia yang bermacam-macam bentuk seni dan kerasnya. Jadi kalau tidak tahan jangan ditempuh jalan KeTuhanan ini. Pergi main jauh-jauh!. Kata guruku."


"Ilmu dunia adalah alat untuk ikhtiar di dunia tapi ilmu agama/tauhid wajib dipasak betul-betul utk menjazamkan iman dan ruhani untuk bertaqarub kepada Allah swt. Persetankan ilmu dunia kalau iman dan syariat kita masih teraba-raba tidak ada hala tuju."


- Ustaz Hazlie

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails