Tuesday, October 27, 2009

IQ or EQ: I pray for the right balance






Salam.

Hari ini dah bermula 1st paper : Astronomi. Paper ni sangat2 tough n hardcore tapi selamatlah apa yang dah dibaca dapat dijawab dengan baik tapi keseluruhan daripada exam tadi aku sangat2 tak puas hati sebab banyak yang tak dapat jawab dan jawapan yang ada pun belum tentu pasti lagi. Paper ni taraf PB je, PB = Pilihan Bebas, aku minat tapi tak sangka pulak subjek ni terlalu heavy bagi aku mengalahkan major aku pulak. Just imagine, subjek ni ada 18 Topik dan setiap topic/lecture note mempunyai purata sebanyak 100 slide so total slide adalah lebih kurang 1800 slide amacam? ok?

*aku bukan jenis orang menghafal so aku tak mampu nak menghafal segala teori, istilah, definisi, huraian, proses dan sbgnya.



Subjek ni sangat-sangat menarik sebab kita banyak mengkaji tentang alam semesta yang sangat luas milik yang Maha Esa. Banyak jugak aku belajar daripada subjek ini...banyak keajaiban dan tanda kekuasaan Allah S.W.T. dan masih banyak lagi keajaiban semesta yang belum terungkai oleh manusia, subhanallah. Semua penemuan yang diketahui selama ini hanyalah secebis daripada segala-galanya itupun semuanya adalah 'assumption' dari segi kajian saintifik dan apa yang sebenarnya hanya Allah shj yang mengetahui. Wallahualam.



Next paper 29th Oct 2009.

Ok. So tadi aku sempat baca blog Syah ni, baca pasal IQ n EQ. Dulu aku pernah buat research pasal benda ni masa kat matrikulasi dulu tapi sekarang aku dah tak ingat sangat segala fakta-fakta dan informasi tentang IQ dan EQ ni. Kalau korang nak tau lagi haa lawatlah blog Syah ni.

Sila klik DISINI ye!!

Entri aku kali ini aku selitkan sekali 'poem' ni. Dah lama aku simpan dan aku suka so korang baca sekali okay!!

IQ or EQ: I pray for the right balance

I pray fervently that I’ve have average IQ and high EQ
While experts are still deciding which quality is more important
And many individuals affected by it all are ignorant
Chasing after material gains and life goals common to many

I pray to have average IQ because I feel
That climbing the knowledge tree is important to my career
But a high EQ provides me with the ballast
To lead a life with a frame of mind that is healthy

I pray to have average IQ because I know
Some intelligence is needed to give of my best at work
But a high EQ gives me the courage
To recognize when I’m overwork and to look for the right balance

I pray to have average IQ because I am aware
The ability to communicate is one part of intelligence
But a high EQ lets me know when it’s time to shut up
To keep an open mind, listen and register inputs from others

I pray to have average IQ because I’m sure
Being articulate is crucial to put across ideas in work
But a high EQ will forewarn me
Against making insensitive or galling remarks

I pray to have average IQ because I understand
Logical thinking is important to reach my work goals
But a high EQ will build the foundation
To make decisions that encompass empathy and understanding

I pray to have average IQ because it is known
That being calculative is a critical for a successful career
But a high EQ equips me
With the foresight to seek win-win solutions for all parties

I pray to have average IQ because I am aware
Intelligence is a catalyst that can speed up careers
But a high EQ is a potent force
That equips one for real success in both life and career

By Ng Ek Heng ekheng@gmail.com

1 comment:

EncikAhmad said...

pergh,ko link akunye artikel ek.ekceli aku kena blaja psl sume quotient ni since 2005.dr situ kita dpt baca body language manusia.seriously, selama ni aku apply skill ni kat mcm2 aktiviti harian.bak kata pepatah, kita akan mengenal Tuhan dengan mengenal diri sendiri.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails