Friday, May 7, 2010

Rumah selepas kahwin.

Hai...

Semenjak-menjak ini semakin ramai kenalan-kenalan saya yang sudah mendirikan rumahtangga tak kurang juga yang akan berkahwin tidak lama lagi dan ada juga pasangan yang masih merancang serta berkerja keras mengumpul duit kahwin. Tahniah kepada sesiapa yang telah dapat mendirikan masjid, semoga masjid anda kekal utuh sehingga akhir hayat dan sampai akhirat kelak insyaAllah. Semoga dialah jodoh anda di dunia dan di akhirat nanti. Alhamdulillah, sesungguhnya tiada yang lebih baik dari pernikahan.

Oleh kerana sudah semakin ramai yang baru mendirikan rumahtangga maka pada entri kali ini saya ingin menyentuh mengenai RUMAH.

Ya! Rumah.

Kerana setiap pasangan yang sudah berkahwin pastinya akan memikirkan soal rumah ini. Yelah takkanlah lepas kahwin nak tinggal di rumah mertua atau rumah mak bapak kan? Seelok-eloknya carilah rumah sendiri dulu, jika ada masalah lain barulah dibolehkan untuk tinggal di rumah mertua atau ibu-bapa sendiri.

Jadi, bila kita fikir soal rumah ini, banyak pula persoalan lain yang timbul dalam fikiran kita. Antaranya :
  • Berapa budget kita?
  • Jenis rumah yang bagaimana? Teres? Kondo? Apartment?
  • Lokasi rumah?
  • Sewa atau beli?
dan sebagainya...

Apa kata anda? Kongsikan....

Soalan ini berbentuk subjektif, oleh itu tiada jawapan yang salah. Semuanya terpulang kepada pendapat anda dan pasangan.

Selepas masalah memilih rumah selesai, maka permasalahan kedua pula timbul :

Ruang yang mana satu dalam rumah perlu dilengkapkan dahulu? Ruang tamu? Dapur? Bilik tidur ataupun bilik air? Haha...toilet tu nanti-nantilah kan....

Ada suami ingin merasai masakan isteri tercinta jadi ruang dapur perlu diberi perhatian dahulu. Dapur masak, peralatan-peralatan memasak, pinggan mangkuk, meja makan dan macam-macam lagi. Tambah lagi jika si isteri memang tidak sabar-sabar nak memasak untuk si suami lagi bertambah-tambahlah semangat nak lengkapkan kelengkapan dapur kan?

Ada pulak pasangan yang ingin ruang tamunya dilengkapkan dahulu seperti TV.... dan jika ada TV perlulah ada sekali rak TV, DVD player, Astro, sofa untuk bersantai, home theater dan sbgnya. Jika ruang tamu sudah lengkap barulah rumah kelihatan 'hidup'.

Ada pasangan lain pulak ingin 'setelkan' dahulu set bilik tidur. Hehe...mungkin malam hari dengan katil yang empuk dan diterangi lampu oren yang samar-samar kelihatan sangat romantik kot hehe Orang kata di dalam bilik tidurlah hubungan suami isteri menjadi semakin intim dan juga permulaan bagi rahsia kebahagiaan suami isteri. Jadi bilik tidur perlulah lengkap dahulu.

Mmm...

Macam mana? Apa pula kata anda?

Atau anda tidak memikirkan ruang mana yang perlu dilengkapkan terlebih dahulu sebaliknya membeli kelengkapan-kelengkapan asas dahulu tidak kira di ruang mana sekalipun. Antara kelengkapan-kelengkapan asas adalah seperti dapur memasak, peti ais, TV, katil, sofa dan meja makan. Ada benarnya juga!

Mungkin persoalan-persoalan ini kelihatan agak remeh namun persoalan-persoalan remeh temeh inilah yang merungsingkan kepala setiap pasangan yang baru berkahwin lagi-lagi jika budget untuk rumah adalah kecil (yelah budget banyak dah habis untuk kenduri kahwin kan?).

Oklah, apa-apa pun kelengkapan yang kita inginkan kita haruslah merangcang mengikut kemampuan masing-masing. Tidak perlulah berlumba-lumba atau menunjuk-nunjuk dengan jiran sebelah rumah, jiran belakang rumah, jiran atas dan bawah rumah atau kawan-kawan yang lain pulak.

Haa...panjang dah ni...

Apa pula kata anda?


2 comments:

Anonymous said...

wah nak kawen ker post psl rumah nih...hehehe..anyway nice blog....nice entry...keep up the good work....=)

Asraf Mahmud said...

nak kawen? mestilah nak kawen tapi bukan sekarang lambat lagi hehe...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails