Monday, March 28, 2011

Perangkap nafsu.. Jangan tertipu..




Kata Iman Al-Ghazali, nafsu ibarat kuda liar. Sebelum boleh ditunggang, haruslah melatih supaya kuda liar menjadi jinak. Kuda yang sudah jinak barulah boleh ditunggang, kalau tidak  dilatih kuda akan tunggang kita pula.

Nafsu banyak peringkatnya. Nafsu yang Allah inginkan adalah : "Hai jiwa (nafsu) yang tenang (muthmainah). (27) Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha lagi diredhaiNya. (28) Maka masuklah ke dalam jama’ah hamba-hamba-Ku, (29) dan masuklah ke dalam syurgaKu. (30)" [Surah Al-Fajr]


“Kita mungkin dah dapat tundukkan nafsu, namun kita jangan percaya pada nafsu meskipun sudah lama nafsu ini taat kepada kita”- kata kata dalam Kitab Hikam


Imam Ghazali ada menceritakan ada seorang alim yang telah berjaya menjinakkan nafsunya lalu pada suatu hari nafsunya mengajak untuk pergi berjihad berperang.


Dalam perjalanan, si alim tadi terfikir-fikir  "Ganjil sikitlah nafsu ini mengajak berbuat baik, selalunya nafsu mengajak berbuat jahat!". 

Dia berhentikan kudanya dan bermusyahadah sekejap.


“Nafsu ajak aku berperang apa tujuannya? Oh dapat mati syahid, bila mati syahid, orang yang hidup akan memperkatakan tentang macam mana aku mati syahid. Oh aku akan jadi hero, orang akan memujiku setinggi-tingginyi. Aku akan jadi terkenal! 

Oh kalau macam ini lah nafsuku, tak boleh jadi! Celaka kau nafsu!” sumpahnya, lalu diguling-gulingkan badannya ke atas padang pasir yang panas itu. Selepas puas dia menyeksa dirinya dia pun berkata "Rasakan engkau  hei nafsu yang ganas!!"

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails