Thursday, March 24, 2011

Sejarah Kuda Arab




Kuda Arab telah diperakui oleh para peminat kuda di seluruh dunia sebagai 'Kuda yang terbaik' di dunia kerana kuda-kuda arab memang terkenal sebagai kuda tahan lasak, cantik dan penuh stamina.

Asal usul kuda arab tercatit dalam sejarah di mana Nabi Sulaiman a.s. telah memelihara lebih dari berpuluh-puluh ribu kuda dari berbagai baka arab tulen.

Kemuncak kehebatan kuda-kuda arab masyhur di zaman Nabi Muhammad saw (570 A.D.) dimana baginda banyak memberi galakkan dan dorongan untuk menternak dan memelihara kuda-kuda arab baka baik demi untuk mempertahan kedaulatan Islam dari ancaman musuh.

Cerita-cerita kuda ini banyak dibicarakan dalam berbagai kitab termasuk Al-Quran. Ada dua pendapat yang menyatakan sumber asal usul kuda arab ini disebut sebagai 'Al-Kehilan' yang bererti kuda arab tulen yang bermaksud kuda arab asli dari baka kuda arab kuno dan tidak bercampur aduk dengan kuda-kuda luar dari tanah arab. Satu lagi ialah keturunan Al Khamsa, konon mengikut cerita asal, dizaman mula-mula para sabahat mencari kuda-kuda untuk pasukan tentera Muslimin, mereka memanggil para penternak kuda untuk membawa kuda masing-masing untuk dipilih kuda-kuda baik untuk dibuat baka.

Kuda-kuda tersebut dilepaskan untuk diberi minuman disebuah wadi, kesmua kuda-kuda tersebut berlari untuk mendapatkan air minuman, diperjalanan tuan-tuan punyai kuda diarah supaya memanggilkan kuda masing-masing kembali semula ke tempat asal tanpa meminum air. Dari berpuloh ekor kuda itu hanya 5 ekor kuda sahaja mendengar arahan tuannya dan kembali semula tanpa meminum air yang disediakan. Kesemua kuda yang berlima ini diambil, diternakkan untuk dijadikan asas pasukan berkuda bagi kaum Muslimin, keturunan kuda ini dikenali sebagai Al-Khamsa.

Kuda-kuda arab tulin ini berasal dari beberapa buah negara arab saperti Arab Saudi, Yemn, Syria, Iraq, Turki, Iran dan juga Mesir.

Diwaktu peprangan Uhud, pasukan Muslimin mempunyai hanya dua ekor kuda sedangkan kaum Qureish mempunyai 300 ekor kuda. Dari peperangan ini, Rasullullah saw mulai mengorak langkah untuk mensyurkan supaya kaum Muslimin menternak kuda serta belajar menunggang dan memanah diatas kuda. Malah Rasullah saw sendiri pernah memiliki lebih dari 6 ekor kuda arab tulin yang masyur dan kuda-kuda beliau pernah memasuki pertandingan jarak jauh dan pernah memenangi acara pertandingan kuda lasak.

Rasullullah saw sendiri pernah beberapa kali menganjurkan pertandingan lumba kuda lasak dan beliau sendiri pernah memberi hadiah kepada pememang dengan memberi 'kain serban' yang beliau pakai kepada pemenang.

Dalam tempuh beberapa tahun sahaja, kekuatan pasukan berkuda kaum Muslimin telah bertambah begitu banyak sehingga diwaktu pemerintahan Saidia Umar Al-Khattab, pasukan berkuda tentera Muslimin begitu hebat sehingga dapat menguasai dan mengalahkan tentera-tentera Rom dengan muda.

Pada satu ketika, sewaktu Tariq Al Ziad menawan Andalusia ( Spainl) beliau membawa 2000 ekor kuda dan dapat menewas dan menawan Andalusia dengan mudah. Sewaktu Tariq Al Ziad mendarat dibumi Andalusia beliau mengarahkan Panglima perangnya supaya membakar semua kapal-kapal yang membawa tentera Muslim. Didalam dilema tersebut, beberapa orang perajurit Muslim bertanya Tariq, " Jika semua kapal-kapal ini tuan bakar, bagaimanakah kita akan kembali ke Negeri Arab ?"

Lalu Tariq mengeluarkan kata-kata sakti ini, " Tuan, tuan kaum Muslimin, kini semua kapal-kapal kita sudah dibakar, kita kini mempunyai dua pilihan, jika tuan-tuan ingin pulang dan kembali kebelakang, hanya dengan cara berenang jerung-jerung sedang menunggu tuan-tuan dilautan, tuan-tuan akan mati dimamah jerung yang ganas. Nah ! jika tuan-tuan maju kedepan musuh-musuh mu sedang menunggu. Jika kamu undur kebelakang maut sudah pasti menunggu kamu dan jika kamu maju kedepan, kamu mempunyai dua pilihan sana ada mati syaheed atau kemenangan "

Oleh kerana itu, kaum Muslim bergitu bersemangat untuk mati syheed atau kemenangan, maka mereka semuanya maju ke depan dan mereka menang dan dapat menawan Andalusia selama lebih dari 100 tahun.

Bertolak dari Andalusia (Spain) mulalah orang-orang barat mengenali kehebatan kuda-kuda arab, lalu mula membuat kacukan kuda-kuda mereka Inggeris dengan kuda-kuda arab, sehingga lahirlah apa yang kita kenali sekarang sebagai kuda baka thoroughbred.

Namun sebahagian orang-orang barat menaruh minat yang mendalam dengan kuda-kuda arab ini dan mereka menternak kuda-kuda arab ini secara solo bred atau asli dan tidak mencampurkan sedikit pun darah kuda arab ini dengan mana-mana kuda lain, dan kuda-kuda baka arab ini mereka namakan sebagai 100 % purebred arabian horses.

Mengikut catitan sejarah pertama Kuda Arab di Britain bermula pada tahun 1121 dimana Raja Scotland yang bernama Alexander 1, telah menghadiahkan seekor kuda arab kepada Gereje St Andrew. Dari masa kesemasa kuda-kuda arab dibawa masuk untuk memperbaiki mutu kuda-kuda pony Inggeris untuk meningkatkan mutu kepantasan dan ketahanan kuda-kuda Inggeris. Pada tahun 1616 Raja James 1 telah membeli kuda arab masyur dari Mr Matkham. Kemasyuran kuda-kuda Arab mula menarik perhatian bilamana Raja Charles 11 mengutus supaya dibeli lebih banyak kuda-kuda Arab Jantan dan betina untuk dibuat baka arab tulin.

Dari sinilah lahirnya kuda baka Crabbet dan lain-lain yang mempertahankan ketulinan baka kuda arab asli atau purebred.

Kini kuda arab tulin telah pun terkenal sebagai kuda terbaik didunia yang dapat menwarisi ketahanan, kecantikan dan kehebatan kuda disepanjang zaman.

Di Malaysia, Pusat Ternakan Kuda Arab mula ditubuhkan di Gelang Mas, Pasir Mas, Kelantan dengan membawa masuk 5 ekor kuda arab tulin (purebred) 2 ekor kuda jantan baka kuda arab tulin atau 100 % purebred yang bernama 'Kaaba Khan' dari keturunan Al Khamsa darah keturunan El Shakawi dan satu lagi purebred Arabian Stallion dari keturunan Simeon Shai darah keturunan Al-Khamsa, Straight Egyptian. Sementara 3 ekor lagi kuda arab pure betina ialah Nadiika, Jasmine dan Amera Esteeka..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails