Friday, March 26, 2010

Al-fatihah..

Tak sangka pesawat terhempas


GAMBAR kiri menunjukkan pesawat Pilatus yang stabil sebelum ia terbang menjunam (gambar kanan) dan terhempas di kawasan hutan berhampiran UUM di Sintok, Kedah semalam.


SINTOK - Tidak terfikir langsung pesawat yang sedang membuat pertunjukan udara sempena Karnival Konvokesyen Universiti Utara Malaysia (UUM) yang ke-23 bermula semalam terhempas dan mengorbankan juruterbangnya.

Mohd. Amin Ahmad, 21, berkata, semasa kejadian dia yang berada di tapak pesta UUM nampak jelas bagaimana pesawat itu menjunam ke arah hutan kira-kira 200 meter dari tapak pesta.

"Pesawat itu telah membuat dua pusingan di tapak pesta dengan terbang rendah sebelum pada pusingan ketiga ia terbang tinggi mencapai 90 darjah.

"Secara tiba-tiba pesawat itu menjunam ke bawah dengan laju di samping mengeluarkan asap putih sebelum terhempas," cerita Mohd. Amin.

Pertunjukan udara oleh TUDM itu adalah sebahagian daripada persembahan dalam upacara perasmian Karnival Konvokesyen Ke-23 Sidang Pertama UUM yang bakal berlangsung pada 27 hingga 29 Mac ini.

Pesawat tersebut berlepas dari Kolej Tentera Udara Alor Setar pada pukul 10.03 pagi untuk membuat pertunjukan namun ia terhempas 12 minit kemudian.

Mengikut atur cara UUM, selepas upacara gimik perasmian oleh Naib Canselor UUM, Datuk Seri Nordin Kardi, pertunjukan udara TUDM adalah yang pertama memulakan persembahan diikuti persembahan pancaragam dan penyerahan replika cek penaja utama karnival konvokesyen tersebut.

(Kosmo Online)

Di bawah ini saya selitkan video yang dirakam oleh salah seorang pelajar UUM sendiri.






" Dan setiap umat mempunyai ajal (batas waktu). Apabil ajalnya tiba, mereka tidak dapat meminta penundaan atau percepatan sesaat pun"
- surah Al-A'raf : 34

Al-Fatihah...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails