Wednesday, April 7, 2010

Bercium dalam INTERNET?? Tak tahu malu ke?

Amacam? Berani buat? (Gambar hiasan)

Baru-baru ni saya ade terbaca status seorang kenalan di dalam Facebooknya yang berbunyi begini :

"dh x phm owg zmn skwg,cium2 kt pipi yg bukan muhrim pstu post kt fb pulak tu..pstu ckp x malu pulak..adoiii..fenin kepala eden"

Berikutan itu, saya juga berfikiran sama..pening melihat karenah orang jahil dalam facebook semenjak-menjak ini, tempoh hari saya menulis entri mengenai Rafiqin Darwisy (klik sini untuk baca), sekarang ni budak mentah ni dan dan dah taknak mengaku Islam pulak gara-gara nak 'cover' kesalahan dia, dahla mengaku orang Sabah dan beragama KADAZAN, agama Kadazan??? Hahaha...ape-ape jela. Semoga dia diberi petunjuk dan pengajaran.

Berbalik kepada hal gambar bercium tadi.
Saya rasa seawal penggunaan Friendster dahulu saya sudah pun menjumpai karenah orang Melayu ISLAM yang bercium mulut sesama pasangan dan kemudian dengan berani dan bangganya meletakkan gambar tersebut di dalam Friendster. Diorang ni tak tahu malu ke? Manala hilangnya adab? Dah lupa ke? Jangan kata adab, dengan Allah sendiri dah hilang malu ke? tu sebab dengan manusia selamba badak je letak gambar bercium.

Kadang-kadang mereka ini anak-anak orang yang baik-baik tapi mungkin baik sebagai seorang manusia tapi bukan seorang Muslim. Lagi satu, diorang yang letak gambar-gambar comolot bercium ni tak kesah ke kalau mak bapak diorang tengok? kalau tak kesah aku nak jugak tayang kat depan mak bapak diorang tengok macam mana reaksi diorang boleh tahan ke tak boleh? ataupun mak bapak diorang yang sebenarnya tak kesah langsung?

Hmm...sesetengah mak bapak memang tak kesah langsung perangai anak-anak mereka. Konon-konon mak bapak jahil 'modern' la kononnya. Apa mereka banggakah melihat gambar perangai jijik anak-anak mereka bercium-cium, berpeluk-pelukan, minum arak, berjoget dalam 'club' dan 1001 macam lagi perangai tak senonoh.

Adakah mereka tak dapat menghidu perangai buruk anak-anak mereka, mungkin dengan cara melihat cara mereka berpakaian, dengan siapa mereka berkawan, ke mana mereka selalu pergi dan macam-macam lagi cara untuk mengetahui perangai anak-anak jika benar mak bapak sangat prihatin dan ambil berat. Adakah dengan alasan "Lantak kaula, dah besar panjang pun, pandai-pandaila tanggung sendiri" maka melepaskan seluruh tanggungjawab terhadap mendidik anak-anak begitu sahaja???? Salah tu sangat-sangat salah. Sepatutnya sebagai mak bapak walaupun anak-anak sudah besar atau pun sudah berkahwin, mak bapak perlulah memantau serba sedikit perangai anak-anak, kalau dah besar panjang dah berkahwin tapi solat pun tak, puasa pun tak, zakat tak semua tak maka mak bapak adalah pihak yang sepatutnya menegur habis-habisan.

Hmm..tapi saya bukan ingin menyalahkan mak bapak kerana yang sebenar-benarnya salah adalah diri mereka (anak-anak) sendiri. Jika anda adalah kawan, kawan rapat, saudara atau sesiapa shj yang mengenali golongan orang yang tak tahu malu seperti ini dalam mana-mana laman web sosial (i.e Facebook, Myspace, Friendster, Twitter, Tagged etc) maka ianya adalah tanggungjawab anda sendiri untuk menegur mereka-mereka ini, sekurang-kurangnya kita tunaikan tanggungjawab kita, jangan nanti kita dipersoal di akhirat pulak.

Sabda Rasulullah SAW :
Sesiapa yang melihat kemunkaran hendaklah ia menghapuskannya dengan tangan (kuasa), jika dia tidak mampu maka hendaklah dia lenyapkannya dengan lidah (teguran/nasihat) dan jika dia tidak mampu juga maka hendaklah dia ubahkannya dengan hati (benci terhadap kemunkaran/azam untuk mengubahnya), yang demikian adalah selemah-lemah iman.
- Riwayat Muslim -

Tapi ada timbul pula satu persoalan tentang sabda di atas iaitu DI ZAMAN SEKARANG INI, CUKUPKAH SEKADAR DENGAN CARA SELEMAH-LEMAH IMAN (HATI) ??

Anda jawab....


p/s : jangan anda pulak yang 'backup' & 'support' perbuatan mungkar mereka ni. Susahla kalau macam tu, susah kat dunia takpe jangan susah kat akhirat nanti. Kalau saya, tak sanggup...

Ini pandangan dan teguran peribadi saya. Jika ada apa-apa tambahan silalah komen. Terima kasih.

Sesungguhnya yang buruk itu datang daripada saya dan yang baik itu sudah tentu datangnya dari Yang Maha Esa.


Wallahualam.

1 comment:

ajim said...

mmg tul kita x boleh nk slahkn mana2 pihak dgn sesuka ati tp kalau difirkan secara rantaiannya,dari anak,mak bapak,kawan2 sumenye b'kait..
pada pndapat aku,jari yg tnjuk pada diri sndiri lebih byk dr tnjuk pada org lain..pening gak dok pk nih..haha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails