Tuesday, June 15, 2010

Syubahat....

Bismillahirrahmanirrahim.

Sesungguhnya, sesetengah urusan yang akan melibatkann kita terdapat perkara-perkara yang jelas haram dan halalnya. Sekiranya jelas haram maka kita WAJIB tinggalkannya & sekiranya halal kita boleh meneruskannya.

Tetapi yang lebih menakutkan kita hari ini adalah perkara-perkara yang meragukan (syubahat). Syubahat ini lebih banyak dan lebih mengelirukan oleh itu hati-hatilah dalam hal-hal yang syubahat.

Sabda Nabi Muhammad SAW dalam khutbahnya yang terakhir : Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikuti dalam perkara-perkara kecil.

Dalam urusan mencari rezeki pun banyak perkara-perkara yang syubahat, kadang-kadang saya merasa simpati dengan sesetengah golongan orang yang masih meneruskan kerjaya/perniagaan/urusan yang banyak meragukan meskipun mereka tahu. Alasan mereka adalah mereka masih yakin dengan 'kesucian' perkerjaan mereka. Tidak salah sekiranya mereka benar-benar yakin tetapi biarlah yakin itu setelah dikaji atau dirujuk kepada orang yang lebih faham dan mengetahui akan hukum hakam perkerjaan-perkerjaan itu dan janganlah pula menjadikan JUMLAH PENDAPATAN BULANAN sebagai rujukan dan kemudian mereka menjadi YAKIN. Pendapatan yang lumayan bukan penentu dan bukan jawapannya. Tepuk dada tanyalah iman bukan tanya selera bukan tanya nafsu.


Hadis 40 : hadis keenam -

"Dari Abu Abdullah An-Nu'man bin Basyir r.a. katanya : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : ' Sesungguhnya yang halal itu terang ( jelas ) dan yang haram itu terang, dan di antara keduanya pula terdapat pekara-pekara yang syubahat ( tidak terang halal atau haramnya ) yang tiada diketahui oleh orang ramai. Orang yang memelihara dirinya dari pekara-pekara yang syubahat itu adalah seperti orang yang melindungi agama dan kehormatan dirinya. Orang yang tergelincir ke dalam pekara syubahat itu akan tergelincir masuk ke dalam pekara haram. Laksana seorang pengembala di pinggir sebuah tempat larangan, yang akhirnya lalai dan masuk ia ke dalam tempat larangan itu. Adapun bagi setiap raja sebuah tempat larangan, dan tempat larangan Allah itu adalah pekara-pekara yang diharamkanNya. dan ketahuilah pada setiap jasad itu seketul daging. Andainya ia baik, baiklah seluruh jasad itu dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad itu. Itulah hati. '



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails