Monday, December 14, 2009

Majlis POTONG!! (Majlis Berkhatan) & Misteri Bangsa Melayu!!


Salam.

Semenjak-menjak ni takde idea pulak yang datang. Dah berapa banyak kali 'backspace' ditekan-tekan namun tak muncul jugak idea. Perlukan idea baru boleh menaip? atau pun taip je nanti muncullah idea? Hmm kalau diikutkan, idea datang dulu baru kita boleh start menaip, tapi kali ni aku pilih cara yang kedua tadi, taip je dulu nanti idea datang kemudian (harap-haraplah).

Hari ni tak sebosan yang aku jangkakan, dalam pukul 10 pagi tadi aku & Syah dah bergegas ke balai raya Au2, Taman Keramat. Haa....pagi2 ni dah ada majlis berkhatan beramai2. Seramai 30 orang kanak-kanak yang terlibat, SUDAH POTONG? kalau belum potong kita KASI POTONG!! kehkehkeh....Sempat jugaklah aku tengok sampai habis sorang budak nih, budak ni dikhatankan oleh member kitorang jugak, Abg Baha yang baru shj bergelar suami pada 21hb November yang lepas. Abg Baha ni jugak adalah 'bos' kepada Syah n Kak Emi, dorang panggil abg Baha ni 'Tuan Baha', panggilan rasmi mereka selaku pegawai Emergency Medical Technician (EMT). Kalau nak tahu apa itu EMT haa bolehlah tekan sini.

Jadi, ini adalah pengalaman pertama aku tengok budak2 sunat, ada yang 'cool' je tapi ada jugak yang menggelabah dan takut2. Selamatlah aku boleh tahan tengok darah kalau tak, tak tahulah haha tapi yang tak bestnya kitorang tak bawak camera, kamera masing2 dipinjam oleh orang lain jadi takde gambar2 menarik yang aku boleh kongsikan dengan korang kali ni.

Mmm..kalau diikutkan kata Syah budak kali ni tak banyak meragam macam biasa, selalunya akan huru-hara jugakla dengan jeritan dan tangisan budak2 kene sunat.

Kitorang datang tak lama dalam sejam lebih je ada, kemudian kitorang pergi 'breakfast' kejap walaupun time tu dah nak dekat pukul 12 tengahari. Dalam, pukul 1230 tenghari tu kitorang lalu depan balai raya tapi tengok khemah kat luar tu dah takde orang, yang tinggal hanya orang2 yang bertugas je, maybe mak bapak semua dah balik ke rumah masing2.

Hari ni jugak aku sempat membaca artikel bertajuk ASAL-USUL BANGSA MELAYU, artikel ni ada 7 chapter kesemuanya dan mempunyai lebih 200 mukasurat!! Sekarang ni aku baru sempat menghabiskan 80 mukasurat, itu pun dah banyak perkara misteri yang aku jumpa dan pelbagai persoalan yang timbul. Antara persoalan yang sedang bermain dalam benak fikiran aku sejak dari tadi adalah :

1. Apakah bentuk teknologi yang wujud pada zaman sebelum banjir besar di zaman Nabi Nuh a.s. dahulu??
2. Betulkah Gunung Ledang adalah Gunung Ophir yang disebut2 itu??
3. Betulkah sejarah bangsa Melayu telah diubah??
4. Apakah kisah sebenar yang telah terjadi pada isteri ketiga Nabi Ibrahim itu??



Pengembaraan baru sahaja bermula, panjang lagi ni kene baca. Nanti kalau aku rajin aku selitkan sikit maklumat2 yang menarik, itupun kalau rajinlah. Siapa2 yang berminat boleh beritahu aku, aku boleh forwardkan kat korang. Okaylah cukup setakat itu sahaja kisah diri ini.

Asraf Mahmud,
Keramat,
KL.

1 comment:

kaiser fariz said...

asfrah... fwd kat abg!. abg pun minat benda2ni. pasal nabi kata satu bangsa ditanah paling menganjur ke selatan akan memerintah dunia. pasal bani tamim akan dtg fr tanah melayu.

share w me some infos fr the book

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails