Thursday, December 10, 2009

'Sup Babi' HALAL?? - Part II

Menurut website makanan ini :

Bak Kut Teh, a herbal soup with pork parts (predominantly ribs). Bak Kut Teh is transliterated to the Hokkien / Eng Choon dialect as “Pork Rib Tea”.

Ini pula antara ramuan serta cara masakan Bak Kut Teh :

This is the Bak Kut Teh recipe

Ingredients

  • 700 grammes pork ribs and loin (ribs chopped into bite pieces, loin kept whole)
  • 5 rice bowls of water

Method

Bring a pot of water to boil and add pork ribs and loin. Allow to boil for 3 minutes. Remove ribs and loin and pour away the water.

Bring to boil the 5 rice bowls of water. Add ribs and loin, herbs and seasoning and allow to boil for 5 minutes. Remove loin and set aside whilst leaving the rest of the ingredients to stew in medium low heat for 30 minutes...........

Untuk mengetahui lebih detail lagi tentang masakan-masakan yang berunsurkan Bak ini sila klik SINI!

Ini pula sejenis makanan yang dinamakan Kong Bak bererti Pork Belly Slices in Dark Sauce.

Ini pula kueh Bak Chang (kueh 'babi'), salah satu bahannya adalah daging babi.
Bak = babi.

Melalaui entri saya kali ini saya yakin anda sudah jelas dengan apa yang diertikan dengan Bak Kut Teh. Saya jelaskan lagi sekali, Bak Kut Teh adalah makanan tradisi masyarakat Cina, ianya ialah sup herba babi atau pun sup babi. Bak Kut Teh = Sup Babi.

Jadi saya minta pandangan peribadi pembaca sekalian, adakah nama ini sesuai digunakan meskipun ianya HALAL (bhnnya ditukarkan kpd bhn yg halal spt daging ayam) ??

Adakah sesuai ??

Kan lebih senang jika namanya ditukarkan kepada nama lain contohnya, Chi Kut Teh atau Kai Kut Teh (sup ayam)..contoh jela. Kalau ada nama yang lebih sesuai lagi bagus. Cukuplah kita dah ada 'hotDOG', mungkin ini kesilapan yang kita semua terlepas pandang dahulu tapi tak bermakna adanya 'hotdog' maka semua nama-nama PELIK yang lain boleh diterima dan diteruskan. Kalau tak ditegur dari awal-awal lagi perkara seperti akan berlarutan akan datang. Kalaulah nama 'hotdog' ini dulu tidak digunakan kemungkinan nama Bak Kut Teh Halal ini tak wujud sama sekali. Cuma apa yang ditegaskan ini adalah, perjuangkanlah kesucian agama Islam itu sendiri walaupun sekecil-kecil perkara sesungguhnya yang kecil itu akan menjadi besar dan berlarut-larutan. Wallahualam.


"Dia-lah Allah, yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak (menciptakan) langit, lalu dijadikan-Nya tujuh langit. Dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu". (Al Baqarah:29)


Asraf Mahmud,
Keramat,
KL.

2 comments:

Anonymous said...

serius, tekak agak kembang ye ketika ini.

-erin budak-

Salik said...

kembang kencut kembang kencut

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails